Månedens klumme

Januar


"ET KIG I KRYSTALKUGLEN - HVAD BLI'R DET HOTTESTE I 2018?"

Hvert år er der enkelte råvarer, der er mere populære end andre. I 90´erne var det rucolasalat og senere kom havtorn, chiafrø og tang. I 2018 spås det, at vi vil spise flere spirer, endnu mere gurkemeje og flere hampe- og sesamfrø.
Alt overvejende går det fortsat i den sundere retning. Mad med flere grønsager, mange avocadoer, kokos i flere variationer og sunde planteproteiner. Vi har set Buddha Bowls og tacos i mange varianter. Og disse tendenser fortsætter, samtidigt med at nye kommer til.
Fordi vi bliver mere og mere miljø- og økologiskbevidste, vil vi se flere spiselige potteplanter i boligen – krydderurter som dekoration, planter til at lave te af og blomster til at pynte maden med. De glutenfri produkter er ikke længere kun for allergikere. De glutenfri korn vil vinde frem, lige som mel af hampefrø, mandler, kokos og kikærter.

TACOS
Tacos-trenden er ikke død, tværtimod. I 2018 vil tacos også kunne serveres som morgenmad og dessert. De traditionelle majsskaller erstattes med skaller af mandel- eller kokosmel, eller skallerne erstattes af grønne salatblade og tang. Herved tilgodeses paleo-tanken om færre kulhydrater fra korn.

VEGANERE OG VEGETARER - GRØNNE PROTEINER
Ingredienser som tofu, quinoa og bælgfrugter er fortsat ingredienser i danskernes måltider. Flere og flere praktiserer ”Meatfree Monday”, måske bliver der flere ”Meatfree” ugedage, og nogle går skridtet videre og bliver vegetarer eller veganere.
Hos Dalgaard finder du et stort udvalg af råvarer, så du kan tilberede vegetabilske måltider, lige som der også er vegetariske færdigretter, is og kager.
Indtaget af plantemælk øges også. Det er fx mandelmælk, havremælk, sojamælk eller rismælk. Vælg helst de usødede udgaver, så undgår du tilsat sukker, som er helt unødvendigt i plantemælk. De smager fint som de er, og der findes et stort udvalg i Dalgaard.

SPIS DET HELE
At undgå madspil gælder, uanset hvilken råvarer, der tilberedes. ”Fra hoved-til hale”-trenden (Nose to Tail) (dvs. at benytte råvaren uden madspild) er nået fra kødverdenen til det vegetariske køkken, hvor det kaldes ”Root-to-Stem”. Vælg opskrifter, der bruger rødder, stilke og frø, som du ellers ville smide ud, fx pesto lavet af broccolistængler.

MAD FRA MELLEMØSTEN OG ASIEN
Mange nyder allerede humus og falafler, og flere retter fra Mellemøsten kommer til. Syrisk, marokkansk og libanesisk mad kommer i fokus, og en ret som den nordafrikanske shakshuka vil vi se oftere på menuen. Ingredienserne i det Mellemøstlige køkken vil være auberginer, mynte, tahin, lam, harissa, kardemomme og tørrede frugter.
Fra Østen henter vi inspiration fra Korea og Japan. Lande hvis mad er farvestålende og med masser af smag. Vi vil benytte tang, mirin, miso, sesamfrø, ramen-nudler og den smukke, pink dragefrugt også kaldet pitahaya.

Prøv fx disse 2 opskrifter:

GLADE TARME
De sidste par år er der kommet et utal af bøger om mad til sunde tarme. Og det er ikke slut endnu.
Studier viser at tarmens sundhed har direkte indflydelse på vores hjerne. Man taler også om, at vi har en mavehjerne, der har indflydelse på vores humør. En stor del af immunforsvaret sidder omkring tarmene, og sunde tarme kan være med til at minimere risikoen for infektioner og forkølelser.
Mad til sunde tarme er miso, kefir, løg, hvidløg, jordskokker og fermenterede grønsager som saurkraut og kimchi.

BOWLS
I 2017 kom der flere bøger som inspiration til ”Mad-i-en-skål”. Tendensen fortsætter, bl.a. med den populære Hawaiin Poke Bowl, der er et lag af kogte ris toppet med rå, marineret tun eller anden marineret rå fisk. Yderligere lægges der grønsager og dressing i skålen. Man benævner også disse skåle som ”den næste generation af sushi”, blot lettere at spise.
Vi vil også se ”naturlige skåle”, dvs. at maden tilberedes i skaller fra fx auberginer, spaghetti-squash eller søde kartofler, og spises direkte deraf.

TE
Lige som vi allerede ser kvalitetskaffe, så kommer der også til at være mere fokus på god og velsmagende te. Flere tesaloner har slået dørene op, og te drikkes i stadig flere danke hjem. Forståeligt nok, for der er noget hyggeligt over te, og så smager te vidunderligt, og der er et utal af varianter at vælge mellem.
Al te stammer fra tebusken Camellia sinensis. Det er måden, som bladene bliver behandlet på, der gør forskellen. Når bladene er plukket, bliver de tørret, rullet og sigtet. Undervejs begynder de at gære, og det er via gæringen, at bladenes farve ændres fra grøn til brun, samtidig med at teen udvikler sin aroma.
Hver te til sin tid - om morgenen kan det være assam te. Det er en fyldig og kraftig te, der er god at vågne på. Er det te til engelsk afternoon tea, så kan du skænke earl grey med bergamotteolie. Det er blevet yderst populært at nyde grøn eller hvis te, på grund af disse teers høje indhold af antioxidanter. Eller matcha, som er pulveriserede grønne teblade.
Hos Dalgaard finder du et utal af teer, dels i løs vægt, dels teblade i smukke dåser og endeligt mange varianter af tebreve.

FOOD PREPPING - ER AT FORBEREDE SIN MAD TIL FLERE DAGE
Food prepping betyder, helt eller delvist, at forberede mad til flere dage, så du i hverdagen, hurtigt og nemt kan lave et sundt og nærende måltid.
Den tid du bruger på at vaske, skære, hakke, snitte, svitse og bage til ugens måltider, gør det muligt for dig at tilberede hverdagens måltider på meget kort tid, og på den måde er du sikret sunde måltider - også på travle dage. Hvis du fx gør søndag til din ”prepping-day”, så sparer du masser af tid i løbet af ugen, hvor du kan give dig selv en pause, træne, gå en tur, læse eller lege med børnene, hvad der nu end gør dig glad.

TIPS TIL PREPPING

  • Sæt en ”prepping” dag (1-2 timer) ind i din kalender, fx søndag eller mandag aften – så kan du ”preppe” alt på en gang.
  • Lav eventuelt madplaner og indkøbsliste. Så kan du handle ind – og have et lager af fx kål, peberfrugter, agurk, tomater, gulerødder, broccoli, spinat, æg, smør, hytteost, kylling, laksefileter, hakket okse- eller kyllingekød, bulgur, quinoa og ris.
  • Brug gode beholdere med helt tætsluttende låg - eller glas med låg, for at undgå plastik – og så kan du se, hvad der er indeni.
  • Skær en masse af alle grøntsagerne ud, og kom dem i bøtter klar til at have stående i køleskabet. På den måde har du altid en bøtte grønsager/salat stående klar til enten din frokost eller aftensmad. Har du tid, kan du svitse det på panden med lidt sojasauce sammen med fx kylling.
  • Vælg økologi, hvor det er muligt, så kan du nøjes med at skylle eller skrubbe, og undgår at skrælle.
  • Lav dobbelt op af din aftensmad – så har du mad til frokost eller aftenen efter. På den måde undgår du madspild.
  • Lav en stor portion kødsovs med tomatpure, gulerødder, spinat og krydderier, som du enten opbevarer i bøtter i køleskabet eller i mindre portioner i fryseren.
  • Lav din morgenmad klar aftenen inden. Det kan være chiagrød, ”Overnight-havregryn” eller Bircher Mysli. Det kan også være en omelet på æg og spinat, grønkål eller gulerod, eller du kan lave røræg. Du kan lave en stor omgang pandekager, som kan spise til morgen eller som mellemmåltid.
  • Steg kyllingefileter i ovnen i et ovnfast fad sammen med lidt chili, gurkemeje, salt og peber. Så er der kylling til et par måltider. Kødet opbevares i bøtter i køleskabet, og kan bruges i salater, på pizza, i wraps, og i gryde- eller wokretter.

Månedens klumme 2018

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00