Oktober


SMÅ FORANDRINGER GØR OGSÅ EN STOR FORSKEL

I oktober begynder dagene at bliver mørkere og kortere, og vinteren nærmer sig. Alligevel er det en smuk måned, duften af efterår, stille og disede efterårsdage, lavtstående sol og blade i gyldne og brune farver. Børnene har efterårsferie, den 19. oktober kaldes Store Bagedag, og den 31. oktober er det Halloween – alle helgeners dag.

Oktober byder samtidigt på delikate efterårsgrønsager, rodfrugter, kål, nødder og de smukke græskar. Rødbeder i mange farver og former, alle fyldt med fibre, C-vitamin og jern. Svampe og østershatte dukker op med deres skønhed og intense smag, og ikke mindst giver de umami smag til maden.
Når det er koldt og mørkt, og efteråret viser regn og rusk, så kræver kroppen mad der er tilberedt længe ved svag varme - mad der styrker og varmer.
Ovn- og gryderetter er dejlig, langsom simremad, der stille og roligt passer sig selv, og ofte kan maden tilberedes i god tid eller dagen før. Alt i én gryde, bradepande eller stegeso. Et fad i ovnen eller en gryde på blusset, fyldt med kød, grønsager og krydderier, spreder langsomt sin dejlige duft og pirrer næse og smagsløg.

Oktober kaldes også Lyserød måned, måneden hvor der er fokus på at forebygge brystkræft.
November har fokus på at forebygge prostatakræft, så jeg har valgt at lade denne artikel handle om den nyeste forskning indenfor forebyggelse af kræft.
I oktober 2014 skrev jeg om at forebygge brystkræft, og den artikel er stadig aktuel. Til stadighed kommer der ny viden til, men hovedlinjerne er fortsat de sammen.

Vi kender slet ikke alle de årsager, der kan give kræft, men man mener, at 25 % af tilfældene kan skyldes kost og livsstil – og især mangel på grønsager, bær og frugt, som er rige på kræfthæmmende stoffer. Nogle hæmmer, ja ligefrem modvirker kræft, andre mindsker risikoen. Og disse fødevarer er naturlige og helt uden bivirkninger – og selv små mængder og forandringer kan gøre en stor forskel.
Frugt, bær og grønt indeholder de såkaldte fytonutrienter (også kaldet plantestoffer), som jeg har nævnt i flere af de foregående artikler. Disse stoffer giver smag, duft og farve til frugt, bær og grønsager. Plantestofferne sidder oftest i skallen og virker som værn mod svampe- og insektangreb, og de udgør således planternes forsvarssystem. Denne beskyttende funktion spiller også en vigtig rolle i menneskets forsvar mod kræft.
Men maden kan ikke stå alene – fysisk aktivitet/motion, god søvn, stressreduktion og mindst mulig udsættelse for miljøtoksiner hører også med.

    Som nævnt allerede i 2014, er det en fordel at:
  • Spise måltider med mange smukke farver, og med mad du kan lide
  • Bruge mindst 30 minutter dagligt på fysisk aktivitet
  • Lade din fordøjelse og leverafgiftning fungerer optimalt
  • Undgå hormonforstyrrende stoffer
    I den nyeste rapport ”Diet nutrition physical activity and cancer a global perspective 2018” fra World Cancer Research Fund International nævnes desuden:
  • Undgå overvægt
  • Spis antiinflammatorisk mad (olivenolie, omega-3-fedtsyrer, bær, grønt, fuldkorn)
  • Begræns indtag af alkohol
  • Pas på med at stege og grille kød for meget
  • Begræns sukker og søde drikke
  • Spis overvejende plantemad (fuldkorn, grønsager, bær og bælgfrugter, som indeholder mange fibre og plantestoffer)


BÆR
har et stort indhold af plantestoffer, der kan modvirke kræft, især de meget farvede bær som brombær, solbær, hindbær, jordbær og hyben. Spis dem på morgenmaden, i en smoothie, dessert eller nyd dem som de er. Både friske og frosne bær er næringsrige.


KÅL & BROCCOLI
indeholder mange kræfthæmmende stoffer. Den kræftforebyggende virkning opstår først, når vi tygger i kålen, hvorved der frigives et stof som hedder sulforaphan. Det er det stof, som hæmmer kræftceller.
Kål er desuden rig på antioxidanter, og de virker antiinflammatoriske. De indeholder fibre, til gavn for din fordøjelse og hormonbalance, og kalk, magnesium og K-vitaminer til dine knogler. Især broccoli, rosenkål og grønkål strutter af sundhed.
Kål må ikke koge for længe, men skal tygges grundigt, for at få det fulde udbytte af de kræfthæmmende stoffer.
I september i år udkom en meget smuk, inspirerende og grundig bog om kål, fyldt med stor viden og 100 nemme opskrifter: Lisbeth Tordendahl: ”Kål og kærlighed”.


LØG & HVIDLØG
er små sundhedsbomber. De virker antiinflammatoriske, bakteriedræbende, gavner tarmfloraen, booster immunforsvaret og indeholder de kræftforebyggende plantestoffer. Det er stoffet allicin, som har de positive evner. Allicin frigives, når hvidløgene knuses, hakkes eller tygges.
Løg indeholder C-vitamin og selen, begge antioxidanter – og jern, der er vigtig for en normal ilttransport.


CITRUSFRUGTER (appelsin, grape, citron, lime og mandarin)
kan standse formering af kræftceller. Det skyldes bl.a. plantestoffet limonen og indholdet af C-vitaminer.



GURKEMEJE
indeholder det gule farvestof curcumin, som er det aktive stof. Stoffet optages bedst sammen med sort peber og olivenolie.
Gurkemeje virker antiinflammatorisk, støtter hjertet, booster immunforsvaret og bedre hukommelsen. Gurkemeje undertrykker cancercellevækst, og har evnen til at få cancerceller til at dræbe sig selv – også kaldet apoptose.


    Hos Dalgaard finder du både stødt gurkemeje og frisk gurkemejerod.
  • Du kan anvende gurkemeje i suppe, salatdressing, en gryderet eller i en pastaret.
  • Du kan også benytte gurkemeje i din morgenmad, fx i røræg, i grød, smoothies, pandekager eller i en gylden te.
  • Bland gurkemeje, ingefær, kanel, spidskommen og peber med olivenolie og vend blandingen med kogte kikærter. Bag dem ca. 20 minutter i ovnen, og brug dem som snack eller topping på salat.

OMEGA-3 FEDTSYRER
virker antiinflammatoriske, styrker cellens membran og hæmmer deling af forkerte, skadede celler.
Du får omega-3 fedtsyrer fra hørfrø, hampefrø, chiafrø, valnødder og fede fisk.


MØRK CHOKOLADE
er sundt slik til den søde tand. Hvis kakaoindholdet er på 70% eller der over, giver chokoladen plantestoffer (flavonoider) og magnesium, et essentielt mineral til mere end 300 enzymprocesser i kroppen.


HORMONFORSTYRRENDE STOFFER
Phthalater, parabener og andre blødgørere, der mistænkes for hormonlignende effekter, findes i stigende grad i blod og urin hos mennesker. Det kan være vanskeligt at påvise problemer med det enkelte stof, men blandingseffekten – også kaldet cocktaileffekten – bekymrer, for man kender endnu slet ikke nok til effekten af, at man påvirkes af flere stoffer på samme tid.
Ifølge Miljøstyrelsen vil de mængder af kemiske stoffer, som for eksempel findes i kosmetik, ikke umiddelbart give problemer, men hormonforstyrrende påvirkninger over lang tid fra mange forskellige kilder giver anledning til bekymring.
I september i år offentliggjorde Rigshospitalet et studie, der for første gang viser en synergieffekt af hormonforstyrrende stoffer, i mænds sædceller.

Hos Dalgaard finder du et stort udvalg af produkter der både er Svanemærkede og godkendt af
Astma-Allergi Danmark:

  • Grøn balance der har vaskepulver, opvasketabs, håndsæbe og toiletrens. Til kroppen: fodcreme, deodorant, ansigtsrens, øjen-makeup-fjerner og ansigtscremer. Til baby findes blandt andet badeolie, shampoo, pudder og zinksalve.
  • Neutral der har vaskepulver og opvaskemiddel. Til baby findes shampoo og vaskegel.
  • Skin O Care har bodylotion, vaskegel og deodorant – alle med økologisk aloe vera.
  • Derma, til mænd showergel til både body, ansigt og hår.
  • Desuden:
  • Eco egg som er vaskeæg uden kemikalier. Ægget lægges i vaskemaskinen ovenpå vasketøjet.
  • Mulieres både som vaskemiddel og til rengøring. Produkterne er baseret på olivenolie med dufte af essentielle olier.
  • Maistic plastposer og klude, fri for mikroplast.

Månedens klumme 2018

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00