Juli / August

ÆRTER

Ærter er en sommerhit for både små og store, og er noget af det mest sommerlige, vi kan spise. De mætter, har en skøn sødmefyldt smag og pynter med deres smukke grønne farve. De er skønne rå, men passer også godt i en af sommerens lækre tilberedte retter.
Ærter er en såkaldt grov grønsag, hvilket vil sige at de er fyldt med fibre, som giver mæthed og er sundhed for din fordøjelse. Ærter indeholder flere vitaminer og mineraler, bl.a. C-vitamin, der styrker dit immunforsvar og bindevævet i huden og omkring dine led. Desuden får du kalium, som er en basisk mineral, der medvirker til, at kroppen ikke bliver for sur. Den smukke grønne farve kommer fra klorofyl, der hjælper til at holde kroppen ren for affaldsstoffer og toksiner.
Du kan anvende ærter til fx:

  • Ærtedip og ærtecreme
  • Pynter i alle salater
  • Smager skønt og er sommerligt i en risotto
  • Kold eller varm ærtesuppe, drysset fx med ristede mandler, ristet bacon eller dukkah
  • På en pizza med kartofler, radiser og ærter
  • Ærter smager lækker sammen med rygeost
  • Ærter kan vendes i pasta carbonara
  • Ærter bonne femme eller ærter francaise

Dejlige opskrifter med ærter:


GULERØDDER

Hvad enten du trækker nye gulerødder op af jorden i din have, eller du køber nye danske gulerødder hos Dalgaard, så er de både smukke, sprøde, sødmefyldte og virker næsten som små sunde næringsbomber.
Når du spiser gulerødder, får du betacaroten, der er en antioxidant, og omdannes til A-vitamin, der er vigtigt for dine øjne og din hud. Man mener ligefrem, at A-vitamin kan være med til at forebygge ældning af huden og aldersbetinget nethindedegeneration.
Seneste forskning viser at gulerødder formentligt forebygger udviklingen af tarmkræft. Forskning på Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital viser, at forsvarsstofferne falcarinol og falcarindiol, som findes i gulerødder, er i stand til at reducere antallet af svulster i rotters tarme med op til 83%. En sådan effekt kan opnås ved at spise 3-4 gulerødder om dagen. De virksomme stoffer findes også i andre grøntsager som knoldselleri, bladselleri, persille og pastinak, men allermest i gulerødder.
Der sidder masser af vitaminer og mineraler i skrællen på guleroden, så du kan med fordel blot vaske den grundigt og spise skrællen med.

Dejlige opskrifter med gulerødder:

MIX-SELV LAKSETATAR FRA FISKEBUTIKKEN
Som noget nyt, kan du nu købe Mix-selv laksetatar i Fiskebutikken. Det vil sige, du får laksetern, af islandsk laks, for sig selv - og en grønsagsblanding for sig selv, men det hele i et samlet bæger. Du har tidligere kunnet købe frisk laksetatar i butikken, men denne emballage giver en lidt længere holdbarhed. Du kan købe tun-tatar på samme måde.
Både laks og tun er rige på de sunde omega-3 fedtstyrer, der gavner både dine led, din, hud, øjne og din hjerne. Desuden virker omega-3 fedtsyrerne antiinflammatorisk, således at de kan være med til at dæmpe eventuelle led- og muskelsmerter.
Desuden giver fiskene dig A- og D-vitamin, som begge styrker immunforsvaret.


OLIVEN & OLIVENOLIE
Oliven og olien derfra er højaktuel lige nu i sommerens salater og andre kolde retter, ikke mindst retter fra Middelhavsområdet.
Olivenolie er beskrevet fra tidernes morgen som smuk og helbredende, og med sine monoumættede fedtsyrer er det en sund olie både ind- og udvortes. De monoumættede fedtsyrer i olien gør olien egnet til at sautere i – hård opvarmning på en pande tåler olien ikke – og slet ikke at begynde at ryge.
Olivenolien medvirker til et sundt kolesteroltal, og kan være med til at mindske risikoen for visse kræftformer.
Oliven, og dermed deres olie, indeholder desuden sunde plantestoffer oleocanthal og oleacein, der virker som antioxidanter og mindsker inflammation. Oleocanthal virker næsten som det antiinflammatoriske og smertestillende middel Ibuprofen.

Du kan smage på olivenolien, hvor meget oleocanthal, der er i. Smager den lidt bittert og virker skarp bag i ganen, så er der meget i - ofte giver det trang til at hoste.
Der er et stort, rigt udvalg i Dalgaard af både oliven og olivenolier.


Gør livet nemt og enkelt her i løbet af sommeren og benyt oliven og olivenolie i mange af sommerens salater:
  • Nye grønne bønner tilberedt med frisk oregano og olivenolie
  • Dampede kartofler dryppet med olivenolie og drysset med purløg, salt og peber
  • En let salat med tomat, basilikum og mozzarella
  • Panzanella, en italiensk klassiker
  • Salad Nicoise, en fransk klassiker
Opskrifter på 2 lækre sommersalater:

Netop nu 2018

  • 1

Meny v/ Købmand Dalgaard - Kongevejs-Centret 6 - 2970 Hørsholm - tlf: 45 86 01 22
mail - CVR: 52891728
Åbningstider: man - fredag 9.00 - 19.00 lørdag 9.00 - 17.00 Alle søndage 10.00 - 16.00